מסע באלסקה
{{$Map.totalDistance}} ק"מ

טבע מרהיב, פסיפס אנושי וחוויות מיוחדות מחכים לכם בטיול באלסקה. יומן מסע של שבועיים במקום קסום זה....
נכתב ע"י טובה רורברג
26.07.2016
הצג על המפה
{{$ArticlesData.CurrentArticle.DisLikes}}%
673
שמור

טיול באלסקה הוא טיול טבע בעיקר - מים, שלג, קרח, הרים, בעלי חיים - טיול של חוויות מיוחדות, הרפתקאות וגם פגישות עם אנשים מיוחדים. טיול מומלץ!

זהט יומן מסע של 5 זוגות חברים - שניים תושבי ארצות הברית ושלושה תושבי הארץ.

את הטיול אירגן ותיכנן לנו עופר גלמונד שפעל בצורה מקצועית ביותר והכין לנו ספר מסע מאלף שנגע בכל הפרטים, אפילו הקטנים ביותר.

הטיול התחיל בג'ונו אליה הגענו מהארץ בטיסת לופטהאנזה שטסה בנתיב תל אביב-פרנקפורט-סיאטל ומשם בטיסה של "אלסקה אייר" ישירות אל ג'ונו.

נחתנו בג'ונו ביום שישי אחר הצהריים. מטרתנו הייתה לחכות בעיירה בנחת עד העלייה לספינת הקרוזים הקטנה שלנו שהייתה אמורה לצאת ביום ראשון. מה שלא ידענו אז שהעלייה על הספינה היא רק בשעות אחר הצהריים.

ההמלצה: להגיע ביום שבת. אין מה לעשות יותר מדי בג'ונו.

עם הנחיתה בשדה התעופה של ג'ונו, לקחנו מונית (מומלץ להזמין מונית מראש!) ויצאנו אל העיירה למלון Westmark Baranof. המלון נמצא במיקום מצוין אך חדריו קטנים מאוד. בערב הגיעו שאר החבר'ה ולאחר פגישה נרגשת נפרדנו לחדרים.

אגב, בכל מלונות אלסקה יש Wi-Fi חופשי (כשיש אפשרות להתחבר).

יום שבת

חיפשנו מקום נחמד לאכול ארוחת בוקר. רצינו לשתות קפה טוב העשוי במכונה. מצאנו אחד כזה ליד המלון (ברחוב 2nd).

שכרנו ואן שיכיל את כולנו (10 איש) ונתנו לנהג להדריך אותנו. נסענו אל קרחון מנדנהול.  יצאנו לסיור קצר בשבילים המסודרים שלו וביקרנו במרכז המידע. ביקרנו במדגרת הסלמונים (Macaulay Salmon Hatchery) וקיבלנו הסברים על הדרך שהדגים עושים עד שהם מגיעים למקום זה ובו הם מסיימים את חייהם. חזרנו לג'ונו וטילנו ברחובותיה ובערב אכלנו במסעדת The Twisted Fish - מסעדה אמריקנית עם אוכל סביר. שום דבר מיוחד.

יום ראשון

מסתבר שיש לנו עוד כמה שעות להסתובב במקום. עולים רק בשעה 5 אחה"צ על הספינה.

החלטנו לעלות ברכבל אל הר רוברטס וטילנו בשבילים המכסים אותו. אכלנו שם צהריים וחזרנו להתארגן לקראת היציאה לכיוון הספינה. ההרשמה לספינה נעשתה במלון שלנו מה שהקל על כל הלוגיסטיקה.

מזג האוויר נפלא. השמש זורחת ולא קר.

הספינה הקטנה שלנו שייכת לחברת Un-Cruise ובחרנו בה בזכות היותה קטנה ומכילה מספר לא גדול של אנשים מה שמאפשר לה להגיע למקומות שספינות הקרוזים הגדולות אינן יכולות להגיע. ספינתנו, ה-Safari Endeavour, מכילה 86 נוסעים והיא מתחילה ומסיימת בג'ונו. המחיר שלנו כלל את כל הסיורים, השתיה והאוכל וגם שעה של מסז'.

אחר הצהריים הגענו למעגן הספינה. מאכזבת למדי מבחוץ אך קבלת הפנים החמה של הצוות וכניסתנו לספינה הרגיעו אותנו. התאים קטנים ברובם (יש כמה גדלים של תאים), עם חדר אמבטיה קטנטן, שתי מיטות נפרדות (או מיטה אחת בתאים גדולים יותר) כשלכל אחד חלון הפונה החוצה.

התאספנו בלאונג' הגדול של הספינה שם חיכה לנו כיבוד נחמד ובר עם שתייה חופשית. שם גם הציגו לנו את הצוות וקיבלנו הסברים איך כל העסק עובד - בכל ערב יודיעו לנו אל התוכניות ליום שלמחרת ועלינו להירשם מראש לפעילויות. למחרת היינו צריכים לבחור בין שיט בקיאקים, שיט בסירת מנוע או טיולים רגליים. בחרנו בקיאקים וסירת מנוע. הספינה החלה בשיט.

הספינה לא שטה בד"כ בלילה. בצג הטלויזיה שבכל תא מוצג מסלול השיט של הספינה.

ארוחת ערב בחדר האוכל הנעים והחמים של הספינה. האוכל היה מצוין!!

החבורה ששטה איתנו כללה משפחה מקסיקנית גדולה של שלושה דורות שתפסה את כל הקומה התחתונה של הספינה. מלבדנו הייתה עוד משפחה ישראלית (6 איש) וכמובן יהודים אמריקאים נוספים כמו גם אנשים מכל העולם (בעיקר מארה"ב).

יוצאים לשיט בן יומיים בפארק הלאומי גליישר ביי

אחרי ארוחת בוקר טובה התלבשנו היטב וירדנו לשיט על הקיאקים. היתרון של הספינה שלנו היא שעולים על הקיאקים בתוך הספינה ואז הצוות מוריד את הקיאקים דרך רמפה מיוחדת אל המים. הקיאקים הם זוגיים ואחרי שהתרגלנו אליהם ואל תנועת החתירה יצאנו, 5 קיאקים יחד, עם קיאק בראש של המדריכה מצווות הספינה אל הדרך. מים שקטים, קרחונים מסביב וגם הרבה ירוק. מזג האוויר קצת קודר. עשינו סיבוב גדול באחד המפרצים וחזרנו לספינתנו לאחר שעתיים של שיט מהנה וקצת מפחיד בהתחלה. קיבלו אותנו במשקה חם (וחריף...) והלכנו להתקלף מבגדינו ולאכול ארוחת צהרים. תמיד שמרו לנו את השולחן הקבוע שלנו.

אחר הצהריים יצאנו לסיור באזור בסירת מנוע. ספינתנו הייתה היחידה באזור. הכל מסביב שקט ושלוו, הנופים מדהימים של פסגות מושלגות, ים כחול, ירוק מסביב ולפעמים חיות.

לפני ארוחת הערב שוב יורדים ללאונג', מקבלים תדרוך ויורדים לאכול. לאחר מכן, יושבים בלאונג', משחקים, מדברים, שומעים הרצאה (לפעמים) ולישון.

יום שלישי

בוקר טוב בקרחון מרג'רי. צפיה על הקרחון.

ארוחת בוקר בשמונה. השמש זורחת ומזג האוויר נפלא.

יצאנו לסיפון - בדרך ראינו עיזי הרים לבנות, ודובה עם שלושה גורים.

אחרי ארוחת הצהרים ראינו הרבה אריות ים ופאפינס.

מנוחה קצרה, ואחה"צ יורדים אל מפרץ ברטלט (Bartlett Cove) בו נמצא מרכז המבקרים של הפארק, לודג' (Glacier Bay Lodge) ומסלולי טיול האורכים בין חצי שעה לשמונה שעות. אנחנו לקחנו מסלול קצר בתוך היער והגענו בזמן ללודג' כדי להתחבר באינטרנט האלחוטי אל העולם ולהתכתב עם המשפחה והחברים (בספינה אין דרך לתקשר עם העולם החיצוני, אלא אם שטים קרוב למקום מיושב).

חזרנו לארוחת הערב, ושוב לאונג' ולישון.

יום רביעי

אנחנו נמצאים במצרי הקרח

אזהרת לוויתנים בשעה 7. רצנו לסיפון והמראה היה מרהיב. להקה של לוויתנים שטה ליד הספינה כשמדי פעם הם "ביצעו" את ההופעה המפורסמת שלהם של הכניסה למים עם הזנב המתרומם. כמה מהם עשו זאת ממש קרוב קרוב לספינה. מדהים!!!

ארוחת בוקר ויציאה לשיט בסירה קטנה - אריות ים, נשר, סירה שנגמר לה הדלק וניסיון לעזור למשפחה שנמצאת עליה, אוויר טוב, ערפילים. שעה סיור. חוזרים ללובי וכל אחד מתעסק במשהו אחר.

אחר הצהרים יוצאים לסיור רגלי עם ג'ני, ביולוגית (שמרצה בקולג' על ביולוגיה). חלק מהחבורה שלנו יצאו לשוט בקיאקים. הסיור היה מאלף ויפהפה בתוך היער ולמדנו על פטריות וחזזיות. בסוף הגענו אל התותח שהוצב במקום על מנת להגן על ארה"ב מפני פלישה יפנית.

אחר כך שטנו בסירת מנוע כדי לצפות באריות ים, לוויתנים, לוטרות-ים וחיות ימיות אחרות. חזרנו אחרונים לספינה.

בערב החליפו לנו את המלצר הקבוע שלנו במלצרית יעילה יותר. הקינג קראב היו נפלאים כך גם הברווז.

בלאונג' הקרינו סרט על אלסקה אך אנחנו "ניקרנו" והלכנו לישון מוקדם.

יום חמישי

שוב שמש. מזג אוויר נפלא. הולכים ללאונג' לקפה של בוקר כי היום יש בראנץ'. האוניה שטה כל הלילה.

אנחנו נמצאים ליד חוף המפלים של האי צ'יצ'אגוף (Chichagof Island).

יצאנו לשיט בסירת מנוע בשעה 12 חזרנו אחרי שעה ויצאנו שוב, אני ואחד מהחברים, אל טרק ביער עם ג'קי ועוד 3 איש. מדהים! פילסנו דרך חדשה במעבה היער. האחרים יצאו בשיט קיאקים או שנשארו לנוח בספינה.

ארוחת ערב בשש, סקאלופים נהדרים וסטייק דק נחמד. לויתנים ליוו אותנו בזמן הארוחה.

מתחילים לשוט בסביבות 9 בערב. עלינו לסיפון העליון והנוף היה מדהים - שמים בצבעים, סירות דיגים עם פנסים, ים שקט ושמים בהירים. נפלא!

הלכנו לישון. באזור חצות השכמה דרך מערכת הכריזה -אורות הצפון! רצנו לסיפון וראינו באופק הילה בהירה. יפה!!! זה אמנם לא אורות הצפון שחיכינו להם אבל יותר טוב מכלום!!!

חזרנו למיטות.

יום שישי

בוקר בהיר ויפה. היום נשהה באזור ימת פרדריק (Frederick Sound) ומעבר סטפן (Stephen's Passage).

יוצאים להליכה עם ג'קי על הקרחון. בולדרים, אבנים, קרח ובוץ.

חזרנו לאניה שמחים ומרוצים. צהרים שם צ'ילי ויציאה לשיט שלוו בסירת מנוע. חזרנו אחרי כשעה.

יושבים בלאונג'. ארוחת ערב עם הליבוט ועוף. טעים. לאחר מכן עברנו על יד לוויתנים ששחו ממש ליד הספינה שלנו.

חזרנו ללאונג' ולחדר.

יום שבת

יום מנוחה. בלאונג' ובסיפון צופים בנוף. מפליגים בתוך פיורדים היוצרים חומות מצוקים החותכות את פני השטח ההרריים. האזור יפהפה.

ארוחת צהרים ולאחר מכן יוצאים בסירה מנוע קטנה לגליישר. נהנינו ממראה גושי הקרח הצפים על המים ומהמפלים. הגענו לקרחון והוא נשבר לנו כמה פעמים. מחזה מרהיב!

חזרנו לספינה. אורזים, פרידות ארוחת ערב ולאחר מכן מצגת של תמונות מהשבוע.

לילה טוב!

יום ראשון

מגיעים לג'ונו. ארוחת בוקר וירידה מהספינה ושוב לחיצות ידים ופרידות.

מגיעים למלון ומתקשרים לעולם. בצהרים טיסה לאנקורג'.

השכרת רכב שאורכת כשעתים (!) כשהנשים מחכות עם המזוודות בלובי.

בגלל תהליך ההשכרה הארוך לא הספקנו לטייל בעיר וחבל!!!!

שניים מחבורתנו יצאו להצטייד במצרכים לימים הבאים באחד הסופרמרקטים שבעיר.

מגיעים למלון Captain Cook הנמצא בדאונטאון. החדרים נחמדים (חדרי Deluxe). מסעדה נחמדה בערב (Simon & Seafort’s), עם נוף לים, אווירה נעימה, שירות נעים ואוכל טוב אך קצת כבד (כ"כ אופיני לאוכל כאן).

הולכים לישון.

יום שני

נוסעים צפונה על ה-Parks Hwy עד טלקיטנה (Talkeenta), נסיעה של כשלוש שעות.

היינו אמורים לצאת לטיסה מעל הר הדנאלי בשעה 13:00 אך מאחר ומזג האוויר אינו טוב טיסתנו נדחית בנתיים (ואולי תתבטל). בטלקיטנה אפשר לבקר במוזיאון המקומי ובגלריות או לטיל ברגל לנהר טלקיטנה (בסוף הרחוב הראשי) אבל אנחנו הסתפקנו בשתיית קפה במקום נחמד ונעים עם שירות לבבי. הגענו למשרדי החברה שאמורה להטיס אותנו. מסתבר שעדיין די מעונן, המטוס יכול להמריא אבל לא בטוח שינחת ביעד שאליו אנחנו אמורים להגיע. אחרי דיונים, תוך כדי לקיחת הסיכונים, עלינו לטיסה.

הטיסה היתה מרהיבה ומלהיבה, עם נוף מדהים של יערות ואדמה מוצפת מים היוצרים בריכות קטנות וערוצים מתפתלים בכל מקום. הגענו לאזור הקרחונים והטייס הטיס את המטוס בתוך הערוץ עד שנחת לבסוף על הקרחון. אחד מחברנו, טייס עם נסיון רב, ששירת כטייס בצבא ובעליו של מטוס בחיים האזרחיים, אמר שנחיתה כזו לא חווה מעולם! כולם התלהבו ויצאו נפעמים. שהינו כמה דקות על הקרחון וטסנו חזרה. כל החוייה ארכה כשעה וחצי.

החברה שדרכה נסענו נקראת Talkeetna Air Taxi ומשרדיה נמצאים בשדה התעופה. לא לשכוח להביא ביגוד חם לשהייה על הקרחון.

ביטול הטיסות הוא דבר שכיח כאן בגלל מזג אוויר ועננות. קחו את זה בחשבון!

המשכנו צפונה לכיוון דנאלי. בדרך עצרנו לפיקניק במקום מסודר בו קימים שולחנות וכסאות פיקניק. חגיגה!

לקפה עצרנו במלון Mt. McKinley Princess Wilderness Lodge. אל המלון מגיעים בפניה ימינה אחרי הגשר שחוצה את נהר צ'וליטנה במייל 134. ישבנו במרפסת הצופה אל נוף נפלא ונהנינו ממשקאות ושלווה. כאן אפשר להתחבר ל-Wi-Fi ולקנות בחנויות של המלון. יש כאן גם מסעדה טובה. אפשר לצאת למסלול רגלי מעגלי מהמלון.

חזרנו לדרך הראשית.

במייל 135.2 יש נקודת תצפית בצד שמאל של הדרך בשם Denali View South, המציע משקפות ושלטי הסבר.

במייל 147.1 נמצאת אנדרטה לתושבי אלסקה שנהרגו בצבא האמריקאי, עם שלטי הסבר על חלקה של אלסקה במלחמות לאורך השנים (Alaska's Veteran Memorial). בימים בהירים ניתן לראות את הר הדנאלי גם מכאן.

מייל 162.7 - נקודת תצפית נוספת בשם Denali View North. לידה נמצא אתר מחנאות.

מייל 203.6 – מעבר הרים מתון ורחב בשם Broad Pass. יש כמה נקודות בהן אפשר לעצור לצד הדרך לצלם.

כביש הכניסה לשמורה נמצא במייל 238. עברנו אותו והמשכנו עד מקבץ המלונות שם נמצא המלון שלנו לשני הלילות הבאים - McKinley Village Resort

המלון ממוקם על אם הדרך והחדרים שלנו שכנו בבית עץ דו-קומתי. החדר פשוט ומרווח עם מרפסת קטנה הצופה אל ערוץ הנהר השופע צמחיה מסביב.

את ארוחת הערב אכלנו במלון שלנו. האוכל בהחלט היה טעים, השירות היה איטי!!!!

המלון היוקרתי ביותר כאן הוא ה-Denali Princess Wilderness Lodge.

יום שלישי

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לכיוון שמורת הדנאלי. הגענו לשם בשעה 8 בבוקר. יום שמש מקסים.

חנינו במגרש החניה של Wilderness Access Center ונכנסנו למרכז. אספנו את הכרטיסים לאוטובוס של השמורה שהוזמנו מראש ונכנסו לצפות בסרטון על ההיסטוריה של השמורה.

בשעה 9 יצאנו למסע המפרך והתיישבנו בצד השמאלי של האוטובוס (בעקבות המלצה שקיבלנו ממארגן הטיול שלנו).

האוטובוס הוא משנות ה-50 עם כסאות לא ממש נוחים. הנהג היה פטפטן בלתי נלאה והעמיס עלינו פרטים רבים. חיות לא ממש ראינו בדרך. הנוף היה נחמד במיוחד לקראת הסוף בו ראינו את שרשרת ההרים ובראשן ההר הגבוה בצפון אמריקה, המקינלי.

הגענו אחרי כארבע שעות למרכז המבקרים איילסון (Eielson) שם ראינו סרט על מטפסי ההרים על המקינלי. אח"כ יצאנו לטיול רגלי קצר עם אזהרות והוראות איך להתנהג עם דובים.

חזרנו באוטובוס עם נהגת שאמנם לא דיברה הרבה אבל כל הזמן דיברה בשקט שמא החיות תשמענה אותנו. הנסיעה הייתה ארוכה במיוחד.

רוב חבורתנו היה מוותר על הנסיעה, כמה מאיתנו היו עושים זאת רק בזכות הנוף. לא רואים כמעט חיות ואם כן - הן במרחק גדול שבקושי אפשר לראות אותן!!!!

חזרנו למלון ואכלנו ארוחת ערב נחמדה במלון. ההליבוט והפיצה היו נהדרים!

יום רביעי

יום מקסים ללא עננה.

נוסעים ב-Denali Hwy, אחת מדרכי הנוף היפות באלסקה - דרך עפר טובה (לשים לב שחברת ההשכרה מאפשרת לכם לנסוע בדרכי עפר) ונוף מדהים לצידי הדרך. נעצרים כמעט בכל תצפית לצילומים.

הגענו למחנה אוהלים (Brushkana Campground) במייל ה-31, שם עשינו פיקניק ליד הנהר. נהדר!

במייל 97 הגענו אל Mclaren Summit, הנמצא בגובה 1,245 מטר מעל פני הים. מכאן יצאנו למסלול רגלי המתחיל מצפון לדרך והוא משולט. אורך המסלול הוא חמישה קילומטרים לכל כיוון אבל עשינו רק את חלקו. נוף מרהיב של עמק נהר הסוסטינה ורכס אלסקה.

ה-Denali Hwy הופכת לדרך סלולה ב-20 מייל המזרחיים שלה, ובסופו של דבר הדרך מסתיימת בעיירה פקסון - בצומת עם Richardson Hwy.

זוג אחד מחבורתנו לן ב-Denali Hwy Cabins. זהו ביתם של זוג שגר במקום שנים רבות. הלינה נעימה מאוד והזוג מארגן פעילויות בשעות הערב (בתשלום). ארוחת הבוקר כלולה אך את ארוחת הערב צריך לארגן לבד והנסיעה לכל מקום קרוב היא לא קצרה.

אנחנו נסענו צפונה עוד 40 מייל עד שהגענו ללודג' קסום על אם הדרך (The Lodge at Black Rapids). זהו מבנה חדש שנבנה בשנים האחרונות ליד פונדק עץ היסטורי ששכן באותו מקום בתחילת המאה העשרים. הלודג' נמצא מול קרחון שנקרא Black Rapids ומכאן שמו.

המארחים חיכו לנו עם ארוחת הערב שהוכנה על ידי בני הזוג - מרק, צלעות, פירה,עוגת פירות. חדר האוכל החמים כלל שני שולחנות בלבד כשסביב השולחן השני ישבו ארבעה זוגות אורחים ביניהם זוג רופאים מישראל, כמובן.

החדרים מתפרשים על שני קומות והם מיוחדים ונוחים ומלאים בפריטים אישיים שמקנים למקום משהו יותר אישי וחמים.

יום חמישי

יצאנו דרומה על ה-Richardson Hwy לכיוון גלנאלן וואלדז. עננים מכסים את השמים.

עצרנו במרכז המבקרים של פארק Wrangell St. Elias, הפארק הלאומי הגדול של ארצות הברית. ראינו סרט מעניין על השמורה. הפארק מציע סיורים מודרכים כמה פעמים ביום אבל זמננו היה קצר וויתרנו על סיור שכזה.

המשכנו דרומה ממרכז המבקרים ופנינו שמאלה לכיוון מקארת'י על דרך ה-Edgerton Hwy. בדרך עצרנו לקפה בביתני הקפה שעל אם הדרך.

במייל ה-23.5 נמצאים מפלי ליברטי (Liberty Falls), מקום נחמד לעצירה ולצילום.

אחרי צ'יטינה (Chitina) מתחילה דרך McCarthy Road הנמשכת לאורך 60 מייל. זוהי דרך עפר הבנויה על בסיס מסילת הרכבת ששימשה את מיכרות קניקוט (Kennicott) עד שנות ה-30 של המאה שעברה.

במייל 17 נמצא גשר הרכבות הישן  - גשר גבוה מעל קניון עמוק ותלול מאוד. עצרנו לפני הגשר בצד ימין כדי לצלם את הגשר כולו. עצירה נוספת עשינו ברחבה שמצד ימין לאחר מעבר הגשר שם גם יש שלטי הסבר על הגשר.

קצת לפני הלודג' שלנו עבר דב שחור לפני המכונית שלנו.

הגענו ללודג' שנקרא Currant Ridge Cabins, מקבץ של בקתות מרווחות עם שירותים צמודים ומטבח מצויד, והתקבלנו בלבביות על ידי טניה שבאה לכאן מניו זילנד. עשינו במהירות צ'ק אין, הנחנו את החפצים בבקתה שלנו שכללה חדר שינה, סלון ומטבח מאובזר ויצאנו לכיוון מקארת'י.

נהר גדול חוסם את הגישה לתוך מקארת'י, והגשר שמעליו הוא להולכי רגל בלבד. יש מגרש חניה בתשלום בצד שמאל. שם חנינו.

עברנו את הגשר וקראנו לשאטל של חברת התעופה Wrangell Mountain Air, שמפעילה טיסות נוף מעל שמורת רנגל-סט. אליאס. השאטל הסיע אותנו לשדה התעופה של מקארת'י.

ראינו 2 מטוסים קטנים (אבל ממש קטנים!) שכל אחד מיועד לחמישה איש. הטייסים כבר חיכו לנו. החלטנו על הפרדה של הזוגות. הטיסה ארכה שעה ועשר דקות והמטוס טס מעל קרחונים ועמקים וחלקים של הפארק שלא נגישים לרכב. המראות מרהיבים אבל הטיסה מפחידה (בעיני!) ולא נעימה. שמחתי כשהסתיימה.

חזרנו עם השאטל למקארת'י. הרחוב הראשי אינו סלול. הלכנו לפאב נחמד ומומלץ (New Golden Saloon) כדי לאכול את ארוחת הערב. המקום מלא באנשים (בעיקר צעירים שעובדים במקום), שמח ועליז שם והאוכל גם הוא טוב. ממש הסלונים של סרטי המערב הפרוע!! יש פה גם מוזיקה חיה אבל היינו עייפים מדי ולא חיכינו להופעה.

בצמוד לפאב יש מסעדה טובה (אותה בעלות) אך לא יצא לנו לאכול בה.

במקום פגשנו במקרה בחורה שעובדת בחברה שאמורה לקחת אותנו למחרת לסיור על הקרחון. הזמנו דרכה ארוחות צהריים ומים.

חזרנו ללודג' לשינה די טרופה במיטה עם מזרון חורק.

לילה טוב!

יום שישי

קמים מוקדם ויוצאים לאכול בפאב בו אכלנו אתמול בערב. ארוחת בוקר סטנדרטית ואחריה יוצאים בהסעה (התחנה נמצאת ממש מול הפאב) אל משרדי החברה שאיתה אנחנו יוצאים למסלול הליכה על קרחון Root. המשרדים נמצאים בקניקוט, מול מלון Kennicott glacier lodge.

החברה שמפעילה את הסיורים נקראת St. Elias Alpine Guides, ובמשרדיה חתמנו על טפסים ועשינו התאמה של הציוד להליכה על הקרחון.

ההליכה עד הקרחון אורכת כשעה. הדרך נעימה ומישורית ומראות הקרחון נהדרים.

הגענו לקרחון, נעלנו את הנעלים המיוחדות להליכה על הקרחון (קרמפונים) ועלינו עליו. חוויה מיוחדת - זרמי מים בתוך הקרח, מפלים נסתרים, סדקים בקרחון והליכה תוך כדי שמירה על שיווי משקל במיוחד בעליות וירידות.

עצרנו להפסקת צהרים על הקרח - אכלנו מהקופסא שהחברה אירגנה לנו וקיבלנו משקה חם שאירגנו לנו המדריכים במקום.

לאחר כשעתיים על הקרח יצאנו בחזרה אל קניקוט. גשם התחיל לרדת. כשהתגענו התחממנו בכוס קפה בחנות הסמוכה למשרדים.

לאחר הצהריים תוכנן לנו סיור במכרות קניקוט. מפעלי עיבוד הנחושת של קניקוט (Kennecott) נמצאים במרחק של כמה מאות מטרים מהמשרדים. הסיור נמשך שעתיים וחצי, ומתמקד בהסטוריה של המכרות, באופי העבודה ובאורח החיים במקום בתקופת פעילות המכרות.

מכיוון שהגשם ירד בחוזקה וויתרנו על ההדרכה ולקחנו עלון ובו מתואר מסלול הליכה באתר. גם אותו נטשנו לאחר זמן מה (גשם, עיפות....).

חזרנו למקארת'י בהסעה. נכנסנו לשתות בפאב וישבנו על הבר - אווירה נפלאה ועליזה והמקום תוסס ומלא חיים (כ"כ שונה מכל מקום אחר באלסקה!!!).

עשינו קניות בסופרמרקט שנמצא ליד הפאב ויצאנו חזרה לחדרנו. חלק נשארו בפאב כדי לאכול ארוחת ערב שם. אנחנו חגגנו בארוחת ערב נהדרת בקבינה שלנו!!!

יום שבת

ארוחת בוקר משותפת בחדרים שלנו (מהמוצרים שקנינו יום לפני....).

יוצאים לדרך חזרה חזרה לכיוון צ'יטינה ומשם מערבה לכביש Richardson Hwy, ומשם דרומה לכיוון ואלדז (Valdez).

הגשם יורד בחוזקה ולא מפסיק במשך כל היום.

בדרך עברנו את קרחון וורטינגטון (Worthington), במייל ה-28 ולאחריו הגענו אל מעבר ההרים תומפסון פאס (Thompson Pass) שבמהלך החורף זו הנקודה המושלגת ביותר באלסקה.

משם התחלנו לרדת לכיוון ואלדז.

בתחתית הירידה מגיעים לקניון הצר קיסטון (Keystone), שם נמצאים כמה מפלים יפים כשהבולט ביותר נקרא Bridal veil Falls. עצרנו בצד ימין של הדרך וצילמנו אותו.

הגענו לואלדז וישר אל המלון שלנו, Best Western Valdez Harbor Inn, הממוקם בנמל ואלדז.

ארוחת ערב ב-Mike's Palace - מסעדה איטלקית יוונית (בבעלות סינית)

ב–North Harbor Drive (מול הנמל). המקום נעים, מלא תמיד, שירות אדיב ואוכל סביר בהחלט. שירות איטי אבל האוכל בד"כ טוב ומגוון.

יום ראשון

קמים מוקדם ביום סגרירי וגשום כדי ל"תפוס" את המעבורת לוויטייר (Whittier)

חברת המעבורות מפעילה שתי אניות בקווים של מפרץ הנסיך וויליאם, בין העיירות וויטייר, ואלדז וקורדובה. מכיוון שיש רק מעבורת אחת ביום, צריך לשים לב במיוחד שלא לאחר לעלות לאוניה.

הגענו לטרמינל בשעה שש בבוקר. העובדים במקום כוונו אותנו להסתדר בטורים. מסרנו בקופה את מספר ההזמנה וקיבלנו כרטיסים מודפסים.

לפני העלייה עברנו בדיקה ביטחונית קצרה (כולל הדרכונים). השמות בכרטיסים צריכים להתאים לשמות בדרכונים.

יצאנו לדרך בשעה שבע בבוקר.

מכיוון שאין גישה למכוניות מהרגע שבו המעבורת מתחילה לשוט, לקחנו איתנו מצלמות, משקפות, ביגוד חם, ספרים ואוכל. יש פה קפיטריה קטנה שבה אפשר לרכוש סנדוויצ'ים, קפה, עוגות ואף מנה חמה בשעת הצהריים.

זמן קצר אחרי היציאה מהנמל עברנו ליד השרטון שעליו עלתה ה'אקסון ואלדז', מיכלית הנפט שגרמה את האסון האקולוגי הגדול ביותר בצפון אמריקה עד שאיבדה את הבכורה לאסדה הדולפת במפרץ מקסיקו בשנת 2010.

הגענו לוויטייר בסביבות 12:45. זוהי עיירה קטנה מאוד שאין כמעט מה לעשות שם. שני הבניינים הגבוהים שנראים מהאוניה הוקמו על ידי הצבא האמריקאי במלחה"ע השנייה. אחד מהם ננטש, השני משמש כבניין המגורים היחיד של כל העיירה (כל הבניינים האחרים מסחריים ולא מבני מגורים).

וויטייר מחוברת למערכת הכבישים של אלסקה דרך מנהרה חד כיוונית (Anton Anderson Memorial Tunnel) שמשמשת גם את הרכבת. מהכיוון של וויטייר, המנהרה נפתחת כל שעה עגולה למשך רבע שעה בלבד (שאר הזמן שמור לרכבות ולרכבים מהצד השני).

מהמעבורת נסענו ישר על הכביש הראשי המוביל למנהרה. מכיוון וויטייר המעבר במנהרה לא כרוך בתשלום. התזמון בין זמן עגינת המעבורת ופתיחת המנהרה מצוין - הצלחנו לעבור את המנהרה (שפתוחה עד השעה 13:15) מבלי לחכות ל"פתיחה" הבאה.

אחרי המנהרה הדרך עוברת דרך עמק פורטג' (Portage valley) הקרחוני והמרשים וממשיכה עד שהיא מתחברת עם הדרך הראשית Seward Highway .

מזג האוויר הגשום לא איפשר לנו לבקר בעמק אך אולי נצליח לעשות זאת בדרך חזרה לאנקורג'.

הדרך מטפסת אל מעבר ההרים Turnagain Pass וממשיכה לאורך הרי הצ'וגאץ' עד שמגיעים למזלג דרכים במייל 37 . פנינו ימינה לכיוון הומר ונסענו על Sterling Hwy .

לאורך הדרך רואים כמות גדולה של עצי אשוח מתים תוצאה של מגפה שנגרמה על ידי חיפושית וגרמה להרס משמעותי ביערות בדרום מרכז אלסקה החל משנות ה-90.

אחרי כעשרה מייל ראינו בצד שמאל של הדרך את חלקו הצפוני של אגם קינאי (Kenai), וזמן קצר לאחר מכן עברנו מעל נהר קינאי הנשפך מתוך האגם. מיד לאחר הגשר בצד ימין עצרנו לתצפית (יש פה גם טיילת עץ קטנה).

אחרי קופר לנדניג (Cooper Landing), הדרך יוצאת מההרים והופכת למישורית. עברנו דרך העיירות סטרלינג וסולדוטנה והמשכנו ישר עד שהגענו להומר (Homer).

בהומר ניגשנו למשרד החברה (Bald Mountain Air) שמפעילה סיור בפארק הלאומי קטמאי לצפייה בדובים כדי להירשם ולקבל פרטים על הסיור. נסענו על Ocean Drive שהובילה אותנו ללשון יבשה ארוכה (Homer Spit), שלאורכה מצויים חנויות, בתי קפה ומסעדות. המשרד נמצא בקצה הרחוב של הלשון בצד שמאל.

הגענו בציפייה שייתכן שהסיור יבוטל, בגלל תנאי מזג האוויר. שמחנו לשמוע שלמרות הגשם אנחנו כנראה נצא לדרך. קיבלנו הסבר מפורט על ההתנהגות מול הדובים. הסבר זה קצת הפחיד חלק מהחבורה.

הזמנו ארוחת צהריים ליום שלמחרת אצל ה"אחיות" ב-Two Sisters Bakery שנמצא לאורך הלשון.

הלינה בהומר הייתה במלון Land’s End Resort שנמצא בקצה ה-Spit (פשוט נוסעים ישר עד סוף הלשון, מגרש החניה בקצה נמצא ליד המלון).

אנחנו ישנו בחדרי Starboard Bay Suites - חדרים נחמדים, מרווחים ויושבים על המים. בכל חדר מרפסת.

את ארוחת הערב, בה חגגנו יום הולדת, אכלנו במלון עצמו. סביר....

יום שני

הגענו בשעה 8:30 אל נקודת היציאה לסיור של חברת Bald Mt. Air שנמצאים ב-Beluga Lake, ליד המזח של המטוסים הימיים.

בדרך לקחנו את חבילות ארוחת הצהריים שלנו מה"אחיות".

קיבלנו הסברים מהטייסים על הדרך, קיבלנו תלבושת מתאימה (מגפים ארוכים מאוד, מכנסים ומעילים נגד גשם) והמראנו בשעה 9:00.

הטיסה ארכה כשעה וחצי, התחילה מעל מפרץ קוק ומשם לאורך קו החוף של הפארק הלאומי. מכיוון שהגענו יחסית מאוחר (תחילת אוגוסט) הדובים כבר לא נמצאים ב-Brooks Camp, שם הכל יותר מסודר, אלא ליד אחד משפכי הנחלים.

הנחיתה הייתה על אגם קטן ופה עזרו המגפיים הגבוהים. יצאנו להליכה עד הנחל כשבדרכנו כבר ראינו מרחוק כמה דובים ומאוד התלהבנו. עד שהגענו לנחל עצמו. התיישבנו והבנו שאנחנו הולכים לצפות בדובים ממש קרוב, במרחק כמה צעדים מאיתנו.

ישבנו על מורד הגבעה, צופים מלמעלה על הדובים הצדים את הסלמונים ומפשיטים ברגע את עורם, ראינו את אמא דובה ושלושת גוריה המגנה עליהם מהדובים האחרים ובורחת מהם בשביל המוביל אל מעלה הגבעה, ראינו את הדובים הקרבים אלינו כדי לאכול בשלווה את סעודתם ולא הפריעה להם נוכחותנו.

החוויה מדהימה!!!

חזרנו להומר בסביבות 18:00. עצרנו לשתות קפה חם וטוב באחד מבתי הקפה ששוכנים על לשון היבשה.

יום שלישי

נסיעה צפונה מהומר לאנקורג' (225 מייל). נסיעה איטית, עצירות בדרך. הגענו מאוחר יחסית לאנקורג'. הבנים הלכו לשטוף את הרכב השכור ולהחזירו לחברת ההשכרה.

ארוחת ערב לסיום ולילה אחרון באלסקה.