חופשה בכרתים
{{$Map.totalDistance}} ק"מ

יומן מסע באי כרתים המציע למבקריו שלל אפשרויות: ים וחופים חוליים שטופי שמש, שרידים ארכיאולוגיים של התרבות המינואית, ערים עתיקות וציוריות, כפרים קטנים ודרכים נופיות מדהימות
נכתב ע"י יונה דורון
09.02.2011
הצג על המפה
{{$ArticlesData.CurrentArticle.DisLikes}}%
541
שמור
כרתים קידמה את פנינו בחרציות לבנות, זקופות וגאות אשר פרחו בכל מקום. האי הגדול הזה מציע למבקריו שלל אפשרויות: ים וחופים חוליים שטופי שמש, שרידים ארכיאולוגיים של התרבות המינואית, ערים עתיקות וציוריות, כפרים קטנים ודרכים נופיות מדהימות. מתוך אלה יכול כל אחד "לתפור" לעצמו את חליפת הטיול המתאימה לטעמו ולכיסו. מי שאינו בא כדי לשחות בים ולעשות בטן-גב על החוף, טוב יעשה אם יבוא, כמונו, בתחילת העונה. אין פקקים, אין לחץ, קל מאוד למצוא חדר במלון ובקצרה - התייר הוא המלך.
ארכיאולוגיה וחוף

אנחנו נחתנו בבירה הרקליון (Hraklion), עיר צפופה וסואנת. בכל מקום סוללים ומשפצים כבישים ולכן התנועה קשה. המדרכות צרות מאוד וקשה ללכת עליהן. מדוע בכל זאת נשארנו בה יומיים? סמוך אליה נמצאת קנוסוס (Knossos), האתר הארכיאולוגי החשוב ביותר של המינואים. על פני גבעה מתונה, בצילם של עצי אורן ודולב ענקיים, נמצאים שרידיו של ארמון עצום שחלקו משוחזר. ניתן לראות את פאר הפסיפסים והציורים שעל הקירות, העמודים המיוחדים וכד'. בעיר עצמה יש מוזיאון ארכיאולוגי גדול ומרשים ובו ממצאים רבים מתוך האתר בקנוסוס.

בנוסף לכך, יש בהרקליון קתדרלה גדולה ומפוארת (Agios Minas), שצבע השנהב שלה והכיפות האדומות בולטים למרחוק. בתוך המבנה הקירות צבועים אדום ועליהם מצוירים קדושים וסצנות מן הברית החדשה. גולת הכותרת היא נברשת ענקית ויפהפיה עם קריסטלים לבנים. בקתדרלות רבות ביקרתי וכזו נברשת טרם ראיתי!

לקחנו את הרכב השכור שהמתין לנו בשדה ונסענו לעיירה איוס ניקולאוס (Agios Nikolaos), עיירת נופש יפה לחופו של מפרץ קטן. בתיה בנויים על צלע ההר ועל החוף יש טיילת ארוכה גדושה בתי קפה, טברנות וחנויות ססגוניות לתיירים. מצאנו פנסיון משפחתי קטן, שהיינו אורחיו הראשונים השנה ועל כן זכינו בארוחת בוקר מפנקת. המרפסת שלנו השקיפה ממש על הים. בוקר אחד לא התעצלנו, קמנו בשש וחצי והתיישבנו על המרפסת לצפות במופע עתיק היומין, שלעולם אינו מכזיב: הזריחה. החוויה היתה מרגשת ולאחריה יצאנו מזרחה אל עיירת הנופש סיטיה (Sitia). הדרך עוברת בנוף יפה של כרמי זיתים.

למחרת, ביקרנו בעיירת חוף נוספת בשם אלונדה (Elounda) המתהדרת גם היא בשורת מלונות, טברנות ובתי קפה על הטיילת. קילומטרים ספורים ממנה נמצא הכפר הקטנטן פלאקה. ממנו לקחנו סירת מנוע שהובילה אותנו אל אי המצורעים, ספינלונגה (Spinalonga). האי הזה היה מבצר בתקופה שבה שלטו הוונציאנים בכרתים ושרידיו נותרו בשטח. אחר כך הפך למקום מגוריהם של המצורעים, שפשוט חיכו בו למותם. כיום, האי אינו מיושב ומשמש רק כאתר לתיירים הגובה 3€ כדמי כניסה. בינות לשרידי הבניינים יש פריחה נפלאה בצבעי צהוב, לבן ואדום. טיילנו שם לבדנו כשעה, אך המחשבות על האנשים האומללים שסיימו את חייהם במקום האפילו במקצת על ההנאה מיפי הטבע האביבי.

כפרים קטנים
דרך נופית הררית מובילה אל עמק לסיתי (Lasythi), בו היו פעם עשרות טחנות רוח אשר כנפיהן כוסו בד לבן, כמו מפרשים. הן היו מיועדות לשאיבת מים להשקיה. על פי התמונות, המראה היה מרהיב וייחודי. כיום, עברו התושבים לשיטות השקיה מודרניות וטחנות אלה הושבתו. רק בודדות נותרו עם הבדים הלבנים. אנחנו מצאנו שתיים שעדיין פועלות ונהנינו מן המראה.

באחד הכפרים הקטנים באזור נכנסנו לבית, שנשתמר כפי שהיה לפני כ-300 שנה והיום הוא מוזיאון. החדרים בנויים אבן, ללא חלונות ורק פתח לאיוורור בתקרה. הריהוט מינימלי. כלי מטבח עתיקים ולידם כלי חקלאות, כלי נפח, סנדלר, נול לאריגה ומכונת תפירה "זינגר" עתיקה. בספר האורחים מצאנו מספר קטעים בעברית, עדות לישראלים שהגיעו למקום והתפעלו ממנו. אנחנו היינו האורחים הראשונים שכתבו בספר בשנת 2006, בעברית כמובן!

יצאנו בדרך מתפתלת בהרים לכפר הקטן ארוליתוס (Arolithos): בתי אבן, סימטאות צרות להולכי רגל בלבד, צמחייה ירוקה ופרחי גראניום בפתחי הבתים וחנויות אריגים בעבודת יד. ממנו המשכנו לעוד כפר בשם אנויה (Anogia). בחדר הפונה לרחוב ישבה אישה מבוגרת ליד נול אריגה. היא הזמינה אותנו בחיוך להיכנס והראתה לנו את המפה עם הדוגמא המורכבת שבאריגתה הייתה עסוקה. החדר היה מלא בעבודותיה. היא הייתה מאוד אדיבה וחייכנית וכיבדה אותנו בסוכריות טעימות.

ספילי (Spili) הוא כפר קטן בהרים, שאווירו צח וקריר. במרכז עומדת מזרקה מימי הוונציאנים ובה 19 אריות עשויים אבן יורקים מים מפיהם. הכפר הוא מרכז של מפות ארוגות ותיקים סרוגים. אחריו עברנו בפלאקיאס, עיירה רומנטית על חוף הים. ממנה המשכנו בדרך נופית עוצרת נשימה בהרים עד לעיירה ספאקיה ואחר כך, שוב בהרים, מעל תהומות וקניונים צרים בתוך פריחה משגעת: הצהוב של החרציות ופרח החרדל, הוורוד של העיריות הגבוהות, האדום של הפרגים, הכחול של התורמוסים והלבן של המרגניות.
VideoPlayer

רת'ימנו וכאניה

העיר השלישית בגודלה בכרתים היא רת'ימנו (Rethymno) הבנויה על חוף הים. אפשר לראות את המבצר והחומות מתקופת הוונציאנים. בתוך העיר העתיקה, אשר כולה סימטאות צרות, יש מספר מסגדים, עדות לשלטון העות'מאנים באי, וכן כנסיות אחדות בעלות כיפות אדומות הבולטות למרחוק. לצידן, בשכנות טובה, עומדים בתי קפה בעיצוב אולטרה מודרני, מלאים צעירים היושבים סביב שולחנות קטנים גדושים בכוסות גבוהות של קפה קר. אווירת החופש הייתה ממש מדבקת!

כאניה (Chania) היא, לדעתי, העיר היפה ביותר בכרתים. על פי המלצת הספר שלנו הזמנו טלפונית, יומיים קודם, חדר בפנסיון קטן ונחמד בשם קסטלי בעיר העתיקה. קיבלנו חדר ענק ובו מיטה זוגית, מיטה נוספת, ארון, שולחן וכסאות, מקרר קטן, שירותים ומרפסת נאה. בעלת המלון החביבה היא דנית שנישאה ליווני, דוברת אנגלית טובה ומוכנה לעזור בהדרכה ובעצה.

העיר העתיקה מוקפת חומות עבות מימי הוונציאנים, כאמור. על חלק מהן נבנו בתים, שבהם מתגוררים כיום אנשים. הסימטאות יפות וציוריות ועל החוף המפורץ יש, כמובן, בתי קפה מהודרים וטברנות. ביניהם נמצאים מסגד עתיק מרובה כיפות, אחר עם מינארט יפה וכנסיות עם מגדלי פעמונים.

לא נפקד בכאניה גם מקומו של בית כנסת עתיק ושמור ששמו "עץ חיים". הריהוט בו חום כבד ואין עזרת נשים. כאשר ביקרנו עסקו שני צעירים, אמריקאי וכרתי, בניקיון ובשיפוץ לקראת חג הפסח. בספר האורחים מצאנו איזכורים רבים של ישראלים שביקרו במקום והמוטו בכולם היה "עם ישראל חי!"

הרי לפקה-אורי

יצאנו לנסיעה לכפרים בהרי לפקה-אורי (Lefka Ori, ההרים הלבנים). משני צדי הכביש פרדסים עמוסי תפוזים ובכפרים הבחנו בבתי אריזה קטנים. הדרך מטפסת והנוף מהמם: שלוגיות (שלוליות שלג) בראשי ההרים, תהומות מתחתינו, פריחה צהובה מכל עבר ומאחוריה עצים ירוקים. עברנו בכמה כפרים קטנים: פורנוס, לאקי ואומלוס. האנשים חביבים ומסבירי-פנים.

נכנסנו לבית קפה מקומי, שאינו אלא חדר גדול ללא שום קישוט או תמונה עם שולחנות דומים לאלה שהיו אצלנו בבתי הספר לפני עשרות שנים ואוסף כיסאות, שאחד אינו דומה לשני ורובם ראו ימים טובים יותר. במקום יושבים גברים בלבד, חלקם משחקים קלפים או שש-בש. ביקשתי נס-קפה. בעלת המקום עמדה ועירבבה היטב את הקפה עם הסוכר. אחר כך הוסיפה חלב ומים רותחים ויצא לה "הפוך" הרבה יותר טעים מאשר יוצא מן המכונה! בנוסף לקפה, הגישה לנו מים קרים בכוסות גבוהות ושני תפוזים יפים. כל זה תמורת יורו אחד בלבד! נזכרתי, כמובן, בסרט "זורבה היווני" אשר צולם בכרתים וגם מחברו, הסופר ניקוס קזנצקיס, היה יליד האי. נכנסנו למכולת לקנות פירות וקשרנו שיחה נעימה עם בעל המכולת. הוא הראה לנו תמונות וסיפר על בני משפחתו המצליחים בארה"ב. כשעמדנו לצאת, ניגש והכניס לשקית שלנו עוד בננה ושלוש עגבניות כמחווה של רצון טוב ממנו.

הגענו עד לפתח קניון סאמריה (Samaria), שנחשב לארוך ביותר באירופה. לצערנו, הוא היה עדיין סגור למבקרים. טיפסנו במדרגות אבן עד לראש ההר והשקפנו על הנוף הנפלא.

היום האחרון

ביום האחרון נותרו לנו מספר שעות "לשרוף" בין עזיבת המלון לבין שעת הטיסה. בדרך לשדה התעופה של כאניה נכנסנו לעיירה סודה (Suda). על גבעה הצופה אל הים משתרע בית הקברות הצבאי. 1,500 חיילים אנגלים, אוסטרלים וניו-זילנדים שלחמו בנאצים קבורים בו. המקום שמור ומטופח להפליא. שורות שורות של מצבות לבנות בגודל אחיד ניצבות בתוך דשא ירוק גזום ויפה ופרחים צבעוניים מעטרים את שוליהן. התרגשנו לגלות את מצבתו של החייל פ. וגנר, שעליה חרוט מגן-דוד ובתוכו האותיות ת.נ.צ.ב.ה. בתוך ים הצלבים שמסביב. כמה שורות אחריו היו שבע מצבות מחוברות של שבעה טייסים אשר נפלו בקרב אחד! היה זה סיום מלא הוד ומעורר מחשבות לטיולנו.