שיט

פעם, אם הייתם צריכים לנסוע "מעבר לים", הייתם ממש צריכים לחצות ים. אמנם גם רכבות הקיטור היו דרך רווחת לנסיעה, אבל לפעמים לא הייתה ברירה - ממעבר מיבשת ליבשת, הייתם צריכים לקנות כרטיס אונייה.

אוניות הנוסעים של פעם עברו מן העולם (מלבד מעבורות המציעות נסיעות קצרות), אך המסע בים לא נעלם לגמרי - הוא עבר גלגול מעניין והפך ל"קרוז". כאן המסע בים אינו כורח הנסיבות על מנת להגיע ליעד ולהתחיל את החופשה; הוא-הוא החופשה עצמה, והיעדים שבדרך הם לעתים קרובות רק התבלינים. חברות הקרוזים מתחרות זו בזו ללא הפסקה, וכל כמה זמן מתפרסמת ידיעה על ספינת נופש גדולה יותר; מפנקת יותר; מרשימה יותר.

הספינות הן היום בתי מלון לכל דבר, שמנסים לנצל את היותכם "קהל שבוי" למשוך אתכם להוציא כסף בחנויות ובקזינו שבאונייה, אך באותו זמן מבטיחים למלא את כל צורכיכם – מאוכל ועד פעילויות בידו, ספורט ופנאי. המסע בים היום אינו סגפני ופונקציונלי, הוא חופשת תענוגות ותפנוקים, ועוד לא אמרנו כלום על היעדים עצמם: ישנם קרוזים שמציעים חופשה קצרה שמכסה אזור קטן יחסית, וכאלה המציעים נסיעה ארוכה שבה תדלגו בין יבשות, והתשלום להם מאמיר בהתאם.

 

למרות שבדרך כלל לא מדובר בחופשה זולה במיוחד, יצא לקרוזים שם "עממי" - הקזינו, ה"אכול כפי יכולתך", הדגש על התייר כצרכן ומופעי הבידור שיש שיגדירו כהמוני מרחיקים מטיילים רבים מן הקרוזים, בייחוד אלה הקצרים, ואילו הקרוזים הארוכים - הרי אלה אינם מתאימים לכיסו של כל איש. עם זאת, חבל לוותר על החוויה - המבחר היום מגוון, והקרוז מציע לכם דרך מיוחדת מאוד להכיר את העולם בדרך הישנה והטובה - דרך נמלי הערים. בנוסף לכך, ישנם היום קרוזים המתמחים בטיולים נושאיים, בייחוד על ידי חברות זרות (למשל קרוזים על הנילוס שעוברים בין כל שכיות החמדה של מצרים העתיקה).

 

גם אם הבידור או הקניות על הספינה הם לא הסיבה שלשמה באתם, בסופו של דבר כדאי שלא לוותר על החוויה הנפלאה של עמידה על הסיפון בלב ים, כשהשמים זרועים כוכבים וממול מנצנצים אורותיו של נמל מתקרב. כך בלילה, ובמשך היום יאפשרו לכם רוב הקרוזים לטעום טעימה מהנה מן הערים והאתרים שבדרך, כשעל החופשה כולה שוררת אווירה רומנטית במחווה לימים עברו.


גלריית תמונות
 

 

  שיט נפוצים